WHAT'S NEW?
Loading...

Begini Adakah Kelemumur Punca Rambut Gugur?| Bloggout

adakah kelemumur punca rambut gugur
Adakah kelemumur punca rambut gugur? Kelemumur mungkin boleh menyebabkan rambut gugur tetapi bukan secara pribadi. Biasanya, kesan daripada kelemumur di kulit ketua misalnya kegatalan yg melampau merupakan punca rambut gugur apabila kulit ketua digaru dengan terlalu kuat. Menggaru kulit ketua tanpa kawalan atau terlalu kuat pula kadangkala mengakibatkan kulit kepala berdarah.
Tetapi, rambut gugur bukan hanya disebabkan kelemumur sahaja. Ada masanya kelemumur jua yang berpunca daripada rambut gugur namun tidak secara pribadi. Contohnya, ada sesetengah orang diberi sejenis ubat atau syampu yang mengandungi bahan Minoxidil. Bahan ini digunakan untuk merawat rambut gugur namun pada masa yg sama, dia jua mengandungi alkohol yang menaikkan kesamaan kulit ketua buat mengering & mengelupas sehingga menjadi seperti kelemumur.
Apabila kulit ketua kemarau & mula mengelupas, ia akan mengakibatkan kegatalan dan sudah tentu, anda niscaya menggarunya bukan? Apabila anda menggarunya menggunakan terlalu kuat, maka akar rambut pun semakin berkurangan kekuatannya dan akhirnya, terjadilah keguguran rambut.
Selain daripada Minoxidil, ada jua faktor lain yang mengakibatkan kulit ketua menjadi kering seperti penyakit psoriasis, ekzema, atau sejenis kulat Malassezia. Malah, diet yang tidak sihat, ketidaksihatan, tidak menjaga kebersihan & bersyampu menggunakan cara yang galat jua boleh mengakibatkan kulit kepala kemarau dan mengelupas kemudian sebagai kelemumur.
Kesimpulannya, kelemumur boleh menjadi punca rambut gugur dan rambut gugur boleh menyebabkan kelemumur namun tidak secara langsung. Kegatalan daripada kelemumur yg mengakibatkan rambut gugur dan Minoxidil buat merawat rambut gugur menyebabkan kelemumur. Tidak pasti mana satu yg dulu tetapi apa yang pasti, buat mengurangkan kasus rambut gugur, anda hendaklah menggaru kulit kepala dengan lebih lembut atau menggaru pada tempat kulit ketua sahaja tanpa merosakkan rambut.
Anda pula kena berhati-hati waktu memilih produk syampu kerana ada kalanya produk syampu merosakkan lagi rambut & kulit ketua. Sebagai tips buat menghilangkan kelemumur daripada kulit ketua, anda boleh memakai bahan-bahan semula jadi misalnya garam, lemon, cuka, minyak kelapa, gel pengecap buaya & minyak zaitun.
Berikut merupakan cara-cara mengatasi kelemumur menggunakan bahan-bahan tersebut bersama pautan buat ke artikel lanjut.
1. Garam.

adakah kelemumur punca rambut gugur

Garam merupakan bahan anti-bakteria yang boleh menentang bakteria yang boleh mengakibatkan kelemumur. Ia pula boleh menyingkirkan sel-sel kulit yg telah meninggal dan menentang kulat yang seringkali menjadi punca pembentukan kelemumur.
1. Panaskan Air Sehingga Suam.
2. Kemudian, masukkan tiga sudu teh garam ke dalam air tersebut. Setelah itu, kacaukan.
3. Jika suhu air mula menurun pada suhu biasa, bilas kulit kepala anda memakai air tadi lalu urut selama lima sampai lapan minit.
4. Selepas itu, basuh rambut anda dengan menggunakan syampu sama terdapat syampu biasa, atau syampu yang spesial buat mengatasi kelemumur.

dua. Cuka.

adakah kelemumur punca rambut gugur

1. Campurkan cuka dengan air yang bersih dengan kuantiti yang sama rata.
Dua. Cuci dahulu rambut anda tanpa memakai sebarang syampu atau produk rambut. Anda boleh memakai minyak pati berasaskan sitrus atau minyak pokok teh buat menggantikan syampu.
Tiga. Tuangkan campuran cuka & air tersebut ke kepala. Berhati-hati dan jangan hingga masuk ke dalam mata.
4. Urut kulit kepala selama beberapa minit.
Lima. Biarkan selama beberapa minit agar cuka meresap ke pada kulit ketua.
6. Basuh rambut dan kulit kepala menggunakan bersih. Gunakan syampu atau perapi rambut buat menghilangkan bau cuka.
Jika kaedah ini nir sinkron menggunakan anda contohnya kulit anda sensitif, cuba alternatif. Pastikan jua rambut anda betul-benar higienis daripada cuka.

3. Minyak Kelapa.

adakah kelemumur punca rambut gugur

Minyak kelapa boleh melembabkan kulit kepala dengan lebih pada & mengatasi masalah kekeringan. Ia juga boleh melawan kulat penyebab kelemumur & boleh membina semula rambut serta menguatkan rambut di samping dapat mengurangkan masalah rambut gugur.
1. Ambil 3 hingga lima sudu minyak kelapa & tuangkan ke kulit ketua.
Dua. Urut kulit kepala dengan lembut selama beberapa minit dan biarkan semalaman.
3. Basuh rambut dalam keesokan pagi dengan memakai air higienis serta syampu tanpa memakai sebarang perapi rambut.
4. Lakukan kaedah ini setiap hari selama lima hingga tujuh hari.

4. Minyak Zaitun.

adakah kelemumur punca rambut gugur

Minyak zaitun boleh mengatasi kasus kekeringan rambut. Ia pula merangsang peraliran darah dan menggalakkan rambut tumbuh di samping dapat melindungi folikel-folikel & akar rambut dan menguatkannya. Bererti, bisa mengurangkan rambut gugur. Tidak dinafikan pula mengandungi pelbagai vitamin dan anti-oksida.
1. Hangatkan minyak zaitun extra virgin & tunggu sehingga suam.
Dua. Bila telah kurang panas, gunakannya untuk mengurut kulit ketua secara membulat selama lima minit.
3. Balut rambut dengan tuala bersih.
4. Biarkan selama 30 minit atau semalaman.
Lima. Basuh rambut anda menggunakan bersih.

5. Lemon.

adakah kelemumur punca rambut gugur

Lemon boleh menentang bakteria dan kulat penyebab kelemumur. Ia pula boleh menyingkirkan kulit mangkat dan mengandungi vitamin & anti-oksida yg boleh menggalakkan rambut yang sihat.
1. Pecahkan sebiji telur & campurkan bersama juz lemon yang baru diperah.
Dua. Kacau sebagai akibatnya sebati sebelum dituangkan ke rambut.
Tiga. Biarkan selama 15 sampai 20 minit lalu basuh rambut. Boleh guna syampu buat hilangkan bau telur.

6. Gel Lidah Buaya.

adakah kelemumur punca rambut gugur

Lidah buaya boleh menentang bakteria dan kulat penyebab kelemumur. Lidah buaya jua memiliki kegunaan buat menyuburkan rambut & kulit kepala serta boleh mengurangkan radang & kegatalan. Bermakna, perkara rambut gugur dampak menggaru dengan kuat juga boleh dikurangkan.
1. Urut kulit kepala dengan lembut menggunaka gel lidah buaya.
2. Balut rambut memakai tuala hangat & bersih & abaikan selama beberapa minit.
3. Basuh rambut dengan air higienis & syampu kurang pekat.
4. Ulang kaedah ini tiga kali seminggu.

Selain daripada enam kaedah yang dinyatakan di atas, anda boleh melakukan cara mudah untuk menghindari kelemumur dan rambut gugur menggunakan menghindari stress. Untuk menghindari stress, anda boleh memakai pelbagai cara misalnya bereakreasi dan meditasi. Selain itu, anda jua hendaklah mengawal diet dengan mengurangkan kuliner berminyak, tenusu & coklat dan mengkonsumi lebih banyak vitamin B. Antara kuliner yg mengandungi vitamin B adalah ayam, ikan, sayur-sayuran, telur & sebagainya. Jangan lupa, untuk bersyampu dengan cukup usang dan benar . Pastikan syampu yg dipakai dipercayai tidak menyebabkan rambut gugur atau kelemumur.
Hilangkan kelemumur dengan kaedah pada atas & juga menggunakan memakai kaedah lain pada artikel lain. Jika memang kelemumur adalah punca keguguran rambut, maka usahakan anda berusaha untuk merawat kelemumur. Seperti biasa, jika perkara kelemumur dan rambut gugur yg anda hidapi terlalu teruk atau kronik, anda dinasihatkan buat berjumpa doktor atau ahli kesihatan yg boleh dipercayai.






































































0 comments:

Post a Comment

close
Banner iklan disini