WHAT'S NEW?
Loading...

Begini Tips dan Cara Menghilangkan Kelemumur Berkuping| Bloggout

kelemumur berkuping
Kelemumur berkuping sememangnya masuk akal untuk dihilangkan menggunakan pelbagai cara sekirannya anda ingin menjaga imej dan penampilan diri. Keselesaan pada kulit kepala juga harus diutamakan agar diri bisa dijauhkan daripada stress dampak kegatalan yg mana akan mengakibatkan gangguan menurut segi mental.

Jadi, apakah cara yg baik buat mengatasi & menghilangkan kelemumur berkuping pada kulit ketua? Berikut merupakan tips-tips gampang buat menghilangkan kelemumur.

1. Minum Air Mineral Secukupnya.
Kekal berhidrasi. Elakkan diri daripada dehidrasi yang mana sememangnya tidak baik buat tubuh. Jangan juga terlalu poly minum minuman yg mengandungi gula agar tidak terkena diabetis atau kencing cantik. Tidak mengkonsumi air yang relatif boleh menyebabkan kulit tubuh mengering termasuklah kulit kepala. Untuk pengetahuan, kekeringan dalam kulit ketua adalah galat-satu faktor pembentukan kelemumur termasuk kelemumur berkuping. Sekali lagi, minumlah air secukupnya apatah lagi buat kita yg tinggal pada negara tropika.
2. Elakkan Diri Daripada Stress.
Seperti yang dinyatakan pada artikel bertajuk, 'Cara Menghilangkan Kelemumur Dengan Garam', stress & tekanan mental bisa memberi kesan yang buruk pada kulit badan. Info ini adalah menurut kajian yg dilakukan American Academy of Dermatology.
Untuk menghindari dan menghilangkan stress, poly cara buat melakukannya misalnya bermeditasi, teknik-teknik pernafasan eksklusif, bereakreasi, mendengar muzik, menonton video lucu dan tidur. Seseorang yang tidak relatif tidur akan lebih cenderung buat tertekan.
3. Vitamin B.
Perbanyakkan diri mengkonsumi vitamin B yang mana sememangnya penting buat menghindari kelemumur termasuklah kelemumur berkuping. Vitamin B boleh didapati melalui sayur-sayuran, telur, daging ayam & ikan dan lain-lain.

Itu merupakan sedikit tips gampang buat menghindari kelemumur berkuping. Namun, mungkin terdapat yg ingin mencuba cara-cara buat menghilangkan kelemumur berkuping menggunakan bahan-bahan semula jadi. Banyak bahan-bahan semula jadi yg boleh dipakai dalam kulit pada dengan tujuan menghilangkan kelemumur melalui khasiat-khasiatnya.
Berikut adalah petua dan cara menghilangkan kelemumur berkuping melalui bahan-bahan semula jadi.

1. Cara Menghilangkan Kelemumur Berkuping Menggunakan Minyak Zaitun.


hilangkan kelemumur berkuping minyak zaitun

Minyak Zaitun mengandungi anti-oksida, vitamin E, vitamin K, vitamin A & sebagainya. Minyak zaitun jua bahan anti-radang serta berkesan buat mengatasi kekeringan dalam kulit kepala. Khasiatnya pada melembabkan kulit ketua secara sihat bisa mencegah dan merawat kelemumur yang berpunca daripada kekeringan kulit kepala. Selain itu, minyak zaitun juga dapat merangsang peraliran darah dan boleh menguatkan rambut.
1. Dapatkan sebiji telur & sisihkan kuning telur daripada putih telur.
2. Campurkan dua sudu madu & minyak zaitun beserta kuning telur tadi. Jenis madu, biarlah madu asli.
3. Tuangkan ke kulit kepala & biarkan selama 30 minit.
4. Setelah 30 minit, basuh rambut. Boleh pakai syampu.
Lima. Ulang kaedah ini sebesar 3 kali pada seminggu.

2. Cara Menghilangkan Kelemumur Berkuping Dengan Menggunakan Minyak Kelapa.


hilangkan kelemumur berkuping minyak kelapa

Sudahkah anda membaca artikel Apakah Itu Kelemumur dan Puncanya? Di dalam artikel itu ada dinyatakan bahawa kelemumur berpunca daripada sejenis kulat yang boleh tumbuh secara semula jadi di kulit kepala. Minyak kelapa adalah bahan anti kulat dan boleh mencegah kelemumur berkuping. Ia juga adalah pelembab semula jadi yang dapat mengatasi masalah kekeringan di kulit kepala sama seperti minyak zaitun di samping dapat menguatkan rambut.
1. Basuh rambut memakai air bersih dan syampu tapi jangan pakai perapi. Lebih baik pakai syampu yg berasaskan herba jika terdapat.
Dua. Keringkan rambut. Pastikan betul-benar kering sebelum ke langkah seterusnya.
Tiga. Tuang sedikit minyak kelapa ke kulit kepala sahaja. Jangan pula ke seluruh rambut kerana berminyak. Boleh memakai sikat buat memudahkan proses ini.
4. Urut dan cuci rambut. Ulang kaedah ini seminggu sekali sehingga kelemumur berkuping berjaya diatasi.

3. Cara Menghilangkan Kelemumur Berkuping Menggunakan Minyak Zaitun & Minyak Kelapa.

Kedua-dua bahan ini boleh mengatasi kekeringan rambut di samping mengandungi pelbagai vitamin. Menggabungkan kedua-2 bahan akan menambah lagi khasiat pada pada bahan yg akan anda gunakan buat kelemumur berkuping.
1. Campurkan kedua-2 bahan ini pada kuantiti yang sama homogen.
Dua. Tuangkan ke kulit ketua dan akar rambut sampai ke hujung rambut. Boleh urut menggunakan lembut.
Tiga. Jika ada topi mandi, tutup ketua menggunakannya. Apabila tiada, pakai tuala hangat dan higienis.
4. Biarkan selama 2 jam.
Lima. Cuci ketua memakai air bersih dan syampu. Apabila terdapat, pakai syampu berasaskan herba.
Kaedah ini ada dinyatakan di artikel bertajuk Cara Menghilangkan Kelemumur Menggunakan Minyak Zaitun.

4. Cara Menghilangkan Kelemumur Berkuping Dengan Garam.


hilangkan kelemumur berkuping garam

Garam merupakan bahan yg niscaya anda miliki pada tempat tinggal . Garam sebenarnya bahan anti-bakteria. Anda boleh gunakan air garam buat membasuh luka... Jika tahan.
1. Didihkan air untuk membunuh kuman pada dalamnya.
2. Apabila telah suam, tambahkan 3 sudu teh garam. Kacaukan.
Tiga. Gunakan air suam itu buat membilas kulit kepala & urut selama lima sampai lapan minit. Pastikan anda yakin suhu air itu nir terlalu panas atau kulit akan melecur.
4. Bersihkan rambut menggunakan air bersih dan syampu.


5. Cara Menghilangkan Kelemumur Menggunakan Gel Lidah Buaya.


hilangkan kelemumur berkuping gel lidah buaya

Gel lidah buaya atau aloe vera adalah bahan yang boleh menentang bakteria dan kulat. Bahan ini juga dapat membersihkan kulit kepala daripada sel-sel kulit mangkat . Ia pula mengandungi anti-radang dan boleh dipakai untuk menyelesaikan masalah kegatalan pada kulit ketua yg berpunca daripada kelemumur berkuping.
1. Keluarkan gel daripada pengecap buaya.
2. Sapukan gel tersebut ke kulit ketua. Utamakan di bahagian yang kering.
3. Urut kulit ketua beserta gel pengecap buaya tersebut dengan lembut kemudian balut ketua menggunakan tuala bersih yg hangat dan lembab. Biarkan selama beberapa minit.
4. Basuh rambut menggunakan air higienis & syampu yang anda percayai sebagai akibatnya higienis.
5. Ulang kaedah ini sebesar 3 kali pada seminggu.

Itu adalah beberapa kaedah yang anda boleh cuba untuk menghilangkan kelemumur berkuping. Ingat, ini adalah petua-petua biasa yang melibatkan bahan semula jadi semata-mata. Jika kelemumur anda masih teruk, sangat disarankan buat segera berjumpa doktor buat mengelakkan masalah yang lebih teruk berlaku.




































































0 comments:

Post a Comment

close
Banner iklan disini