WHAT'S NEW?
Loading...

Begini Cara Menghilangkan Kelemumur Menggunakan Garam| Bloggout

cara-hilang-kelemumur-garam
Kali ini, anda akan mengetahui cara menghilangkan kelemumur memakai garam. Garam merupakan sejenis bahan antibakteria. Selain buat menambah rasa dalam kuliner, garam telah dipakai buat menghapuskan kuman pada luka, kuku bercagu, dan lain-lain termasuklah menjadi keliru-satu cara buat mengatasi masalah kelemumur di kulit ketua.

Jika anda belum mengetahui definisi kelemumur, disarankan untuk mengetahuinya dengan mencarinya di artikel sebelum ini. Sekarang, kita teruskan.

Cara-cara Untuk Menghilangkan Kelemumur Menggunakan Garam.

Cara Pertama, Dengan Air Suam & Garam.
1. Panaskan Air Sehingga Suam.
2. Kemudian, tambahkan tiga sudu teh garam ke dalam air tersebut. Kacaukan.
Tiga. Jika suhu air mula menurun pada suhu biasa, bilas kulit ketua anda memakai air tersebut & urut selama lima sampai lapan minit.
4. Setelah itu, cuci rambut anda menggunakan syampu sama ada syampu biasa, atau syampu yg spesifik buat merawat kelemumur.
Cara Kedua, Dengan Syampu dan Garam.
1. Campurkan satu sudu teh garam bersama syampu di tangan anda.
2. Kemudian, urut kulit ketua anda menggunakan campuran syampu & garam tersebut menggunakan lembut & membulat. Luangkan masa beberapa minit untuk melakukannya.
3. Bilas rambut anda sehingga bersih.

Cara Ketiga Menggunakan Syampu dan Garam Epsom.
1. Urut kulit kepala anda memakai beberapa sudu teh garam Epsom selama 2 sampai tiga minit.
2. Setelah anda telah selesai mengurut kulit ketua, syampu rambut anda dengan segera.
3. Tunggu selama 30 hingga 60 ketika sebelum bilas.

Garam Epsom bisa membantu anda menyingkirkan sel-sel kulit meninggal pada kulit kepala. Untuk output yg lebih baik, gunakan syampu khas buat kelemumur.
Cara Keempat Dengan Meminum Air & Sedikit Garam.
Ada boleh meminum air beserta sedikit garam untuk mengatasi kelemumur. Salah-satu karena mini kenapa seorang boleh mendapat kelemumur merupakan kerana kehilangan cairan tubuh tubuh. Oleh itu, buat hidrat semula tubuh, tambah sedikit sahaja garam ke dalam air yang sudah dimasak. Tetapi, jangan terlalu kerap melakukannya kerana risau juga akan mengakibatkan tinggi darah.
Kelebihan Menggunakan Garam Untuk Merawat Kelemumur.
Seperti yg dinyatakan di atas, garam merupakan homogen bahan antibakteria. Namun, garam juga terdapat kelebihan-kelebihannya sendiri dalam mengatasi kasus kelemumur di kulit kepala. Salah-satunya adalah dia bisa menyingkirkan sel-sel kulit tewas pada kulit kepala anda yang sudah terbentuk sebagai kelemumur. Dengan memakai cara-cara yang anda sudah baca pada atas, anda nir perlu risau lagi mengenai kelemumur-kelemumur yg jatuh ke pakaian, bantal dan lain-lain kerana anda telah berjaya mengurangkannya.


Selain itu, garam juga boleh menyerap lebihan-lebihan minyak pada kulit ketua anda. Hal ini akan membuatkan kulit ketua anda kurang berminyak pada samping dapat membantu mengurangkan pembentukan kelemumur. Minyak pada dahi yg tiba daripada rambut juga bisa dikurangkan sekali gus bisa membantu pembentukan jerawat di dahi.
Seterusnya, jika kulit kepala anda lembab dan ada lembapan tambahan, ia boleh menyebabkan pembentukan kulat. Jika anda baca artikel sebelum ini, kulat adalah salah-satu mikroorganisma yang menyebabkan kelemumur. Memandangkan garam dapat menyingkirkan lembapan tambahan, maka secara tidak langsung, kulat ini juga dapat dihalang daripada terbentuk di kulit kepala anda sekali gus dapat mencegah kelemumur.

Selain daripada menggunakan garam, terdapat beberapa masalah yg anda perlu lakukan buat mengurangkan kasus kelemumur. Antaranya merupakan:
1. Hindari Stress.
Menurut American Academy of Dermatology, berada di dalam keadaan tertekan dan stress bisa merosakkan lagi keadaan kulit termasuklah kulit ketua. Oleh itu, cuba buat menjauhkan diri anda daripada tertekan menggunakan bereakreasi, bermeditasi, yoga, tidur dan makan secukupnya.
2. Kawal Diet Seharian Anda.
Kurangkan makan kuliner yang berminyak, coklat & tenusu. Pastikan anda makan kuliner yg mengandungi vitamin B secukupnya. Kekurangkan vitamin B boleh menyebabkan kelemumur. Antara makanan yang mengandungi vitamin B adalah sayur-sayuran, daging ikan, daging ayam, telur dan lain-lain.
3. Urut Kepala Anda Dengan Lebih Lama Ketika Syampu.
Sesetengah orang hanya mengambil masa yang sekejap buat mengurut kulit ketua saat bersyampu. Malah, terdapat yg hanya mengambil masa beberapa saat sahaja buat melakukannya. Walaupun memakai syampu menggunakan terlalu poly boleh mengakibatkan kelemumur, anda masih perlu luangkan beberapa minit buat mengurut kulit kepala anda.
4. Berhati-hati Menggunakan Produk Kosmetik.
Jika anda mengesyaki terdapat produk kosmetik buat rambut yg anda rasa terdapat kemungkinan menyebabkan kelemumur, segeralah berhenti daripada menggunakannya. Nasihatkan orang lain supaya mereka jua bisa lebih berhati-hati.

Apa-apapun, ini hanyalah tips ringkas sahaja. Apabila anda mahu & berkemampuan, anda boleh menerima produk-produk anti kelemumur buat menghilangka kelemumur pada kulit ketua. Tetapi, apa salahnya buat mencuba kaedah yang nir memerlukan kos yg tinggi. Walaubagaimanapun, apabila perkara kelemumur anda masih teruk dan tiada perubahan sesudah mencuba mana-mana kaedah, anda disarankan buat berjumpa doktor dengan segera.








































0 comments:

Post a Comment

close
Banner iklan disini