WHAT'S NEW?
Loading...

Sobat, Apakah Itu Kelemumur dan Punca Kelemumur| Bloggout

apa-itu-kelemumur-punca

Apakah Itu Kelemumur?


Apa itu kelemumur? Kelemumur adalah sel-sel berdasarkan kulit kepala yg telah meninggal dan mengelupas. Hampir semua orang di global mengalami kasus kelemumur selepas akil baligh dan setakat ini, belum terdapat penawar yg pasti untuk kelemumur walaupun kebanyakan kes kelemumur boleh dirawat memakai syampu.

Kira-kira 487,000 sel/centimeter? Mengelupas setelah memakai rawatan bahan pencuci seperti syampu. Angka itu merupakan angka yg normal namun, sesetengah orang membebaskan kelemumur dalam angka yang nir normal sama terdapat kronik ataupun yang dicetuskan sang beberapa faktor iaitu sehingga 800,000 sel/centimeter? & boleh diiringi oleh kemerahan dalam kulit kepala & kerengsaan.

Separuh daripada populasi yg telah akil-baligh mengalami perkara kelemumur. Kelemumur pula selalu menyebabkan kegatalan pada kulit ketua. Ia sudah dikenal niscaya bahawa keratinosit, iaitu homogen sel primer pada epidermis, memainkan peranan krusial dalam tindak balas imunologi yang mendorong kepada pembentukan kelemumur.

Tahap kelemumur boleh berubah-ubah mengikut ekspresi dominan & selalunya sebagai lebih teruk saat demam isu sejuk. Kelemumur sporadis terdapat di kalangan mereka yang belum akil-baligh, mula ada ketika remaja dan awal 20an, & mula menghilang bila umur semakin meningkat.

Punca Kelemumur.


Terdapat beberapa punca kelemumur termasuklah seperti kulit kering, dermatitis seborrhoeic, tidak menggosok kulit kepala dengan betul dan cukup ketika mandi, terlalu sering mensyampu rambut, sensitiviti atau alahan kepada produk penjagaan rambut, ekzema, psoriasis atau juga daripada sejenis kulat.

Jika lapisan epidermal terus menggantikan dirinya, sel-sel ditolak keluar pada mana ia akhirnya akan tewas dan mengelupas. Untuk kebanyakan orang, sel yang mengelupas ini terlalu mini sebagai akibatnya tidak relatif ketara. Namun, masih ada beberapa keadaan yang mana mengakibatkan sel menjadi pesat terutama pada bahagian kulit ketua.

Secara hipotesis, buat mereka yg mengalami kasus kelemumur, sel-sel kulit akan menjadi matang dan akan mengelupas pada 2-7 hari, yg mana adalah dalam lebih kurang sebulan bagi mereka yg nir ada kasus kelemumur. Ini akan menyebabkan pengelupasan sel-sel kulit tewas dalam jumlah yang banyak & muncul sebagai kelemumur berwarna putih atau kelabu dalam kulit kepala, kulit badan & pakaian.
Menurut sebuah kajian, kelemumur merupakan hasil daripada tiga faktor iaitu:

1. Minyak dalam kulit yg juga dikenali menjadi sebum atau rembesan sebum.
2. Mikroorganisma kulit daripada produk metabolik kulit atau lebih spesifik, kulat Malassezia.
Tiga. Individu yg sensitif pada alahan.

Mikroorganisma.

Menurut sebuah kajian pada tahun 2016, bakteria terutamanya Propionibacterium dan Staphylococcus adalah lebih penting dalam pembentukan kelemumur berbanding kulat. Kehadiran bakteria adalah disebabkan oleh air dan jumlah sebum.

Kulat Malassezia furfur (sebelum ini dikenali sebagai Pityrosporum ovale) juga pernah dikatakan menjadi punca terjadinya kelemumur. Walaubagaimanapun, spesies kulat ini memang muncul secara semula jadi pada permukaan kulit mereka yang ada masalah kelemumur dan juga yang tidak ada masalah kelemumur. Pada tahun 2007, ia telah diketahui bahawa agen yang menyebabkan kelemumur adalah Malassezia globosa, yang memetabolismekan kehadiran triglycerides dalam sebum melalui pembebasan lipase (bukan lipas) dan menyebabkan asid oleic.

Ketika kelemumur, termin Malassezia semakin tinggi menurut 1.5 kepada 2 kali ganda daripada termin normal. Asid oleic menekan bahagian atas epidermis iaitu stratum corneum dan mengakibatkan tindak balas radang kepada mereka yg mengalami kecenderungan atau sensitif yang mana akan menganggu homeostasis & membuat belahan tidak menentu pada sel-sel stratum corneum.

Walaubagaimanapun, punca sebenar kelemumur masih belum diketahui.
sumber dan kredit: wikipedia


















0 comments:

Post a Comment

close
Banner iklan disini