WHAT'S NEW?
Loading...

Tentang Punca Kelemumur Berdarah di Kulit Kepala| Bloggout



kelemumur berdarah di kepala
gambar hanya sekadar hiasan.

Kelemumur adalah masalah biasa. Ia sering menyebabkan kegatalan di kulit kepala. Namun, ada masanya kelemumur menjadi berdarah. Kelemumur secara logiknya sudah tentu tidak berdarah. Yang berdarah sebenarnya adalah kulit kepala. Ia biasanya terjadi apabila anda menggarunya terlalu kuat.

Kelemumur boleh menjadi semakin teruk atau kronik. Kelemumur yg teruk mengakibatkan kegatalan dalam kulit ketua. Apabila anda belum memahami, kelemumur terjadi apabila kulit kepala menjadi kering & mengelupas. Ada masanya kelemumur diikuti menggunakan minyak. Minyak tersebut yang pula dipanggil sebum adalah output kekeringan kulit kepala. Jika semakin kemarau, maka kulit ketua membentuk lembapan sendiri yang mengakibatkan folikel-folikel rambut tersumbat. Jika tersumbat, maka ia akan membawa mikrob yg nanti akan mengakibatkan jangkitan bakteria dan kulat penyebab kelemumur.

Bakteria seringkali mengakibatkan rasa gatal nir kira pada mana pun dia berada. Kegatalan inilah yang menyebabkan penghidap kelemumur menggaru kulit kepala dengan relatif bertenaga sebagai akibatnya kadangkala menyebabkan luka. Selain daripada luka, beliau jua menyebabkan akar rambut sebagai tidak bertenaga seterusnya mengakibatkan rambut gugur. Tidak dinafikan ia boleh menyebabkan kemerahan pada kulit kepala.

Untuk mengatasi kasus kelemumur berdarah, anda kenalah mengatasi kegatalan dahulu. Bermakna, anda kenalah menggaru menggunakan lebih lembut bila terlalu gatal. Atau, menggunakan mengatasi masalah utama iaitu kelemumur.

Mengatasi kelemumur boleh dilakukan dengan pelbagai cara gampang. Antaranya adalah mengurangkan tertekan. Menurut American Academy of Dermatology, stress boleh memberi dampak pada kulit termasuk kulit kepala. Stress boleh diatasi dengan bereakreasi, yoga, bermeditasi atau tidur & makan menggunakan relatif.
Diet anda pula hendaklah seimbang. Kurangkan memakan kuliner yang mengandungi minyak, coklat & tenusu. Perbanyakkan mengkonsumi vitamin B.

Ketika bersyampu, pastikan anda bersyampu menggunakan benar & bukan hanya sekadar menciptakan rambut berbuih sahaja. Urut kulit kepala menggunakan lembut & betul untuk menyingkirkan minyak atau sebum yang menjadi tempat kulat membiak. Terdapat homogen kulat yg biasa tumbuh di kulit kepala tetapi bila dia tumbuh tanpa kawalan, ia boleh menyebabkan kelemumur. Gunakan syampu daripada jenama yang dipercayai.

Anda boleh memakai kaedah yang gampang & berkos rendah buat menghilangkan kelemumur dengan menggunakan bahan-bahan semula jadi. Apabila anda ada baca artikel-artikel sebelum ini, telah dijelaskan enam cara untuk menghilangkan kelemumur menggunakan bahan-bahan yang berbeza. Berikut artinya bahan-bahan tersebut.

1. Minyak Zaitun.

kelemumur berdarah di kepala


Minyak zaitun artinya bahan yg boleh menentang radang daripada kelemumur kronik dan mengandungi pelbagai vitamin misalnya vitamin K, vitamin E & vitamin A. Ia jua mengandungi anti-oksida yg baik buat kulit. Selain itu, minyak ini boleh mengatasi kasus kekeringan dalam kulit kepala yg menjadi punca kelemumur. Minyak ini juga mengandungi polifenol yg mana dapat membantu membersihkan rambut menggunakan lebih dalam berbanding kebanyakan produk syampu.

Cara mudah yang anda boleh lakukan untuk merawat kelemumur menggunakan minyak zaitun merupakan menggunakan mencampurkan tiga sudu teh minyak zaitun (extra virgin) beserta dengan satu sudu teh lada hitam kemudian gunakannya buat mengurut kulit ketua secara membulat. Setelah itu, biarkan selama sejam atau semalaman sebelum dibasuh menggunakan air & syampu. Anda boleh ulang kaedah ini setiap malam.

2. Minyak Kelapa.

kelemumur berdarah di kepala

Minyak kelapa boleh mengatasi kasus kekeringan kulit kepala yang boleh membawa kepada kelemumur & kegatalan. Ia pula mengandungi bahan anti-kulat, asid laurik, asid capric & vitamin E yg boleh membina semula rambut, menaikkan kekuatan rambut dengan mencegah kehilangan protein.

Dapatkan 3 sampai 5 sudu minyak kelapa minyak kelapa dan gunakannya buat mengurut kulit ketua dengan lembut selama beberapa minit. Kemudian, abaikan minyak kelapa tadi pada ketua anda selama semalaman. Anda boleh membersihkannya dalam keesokan pagi dengan syampu dan air higienis tanpa memakai perapi rambut. Ulang kaedah ini setiap hari selama lima hari hingga seminggu.

3. Gel Lidah Buaya atau Aloe Vera.

kelemumur berdarah di kepala

Lidah buaya ialah tumbuhan yang mengandungi khasiat dan seringkali dipakai buat kesihatan kulit. Tumbuhan ini mengandungi kompaun anti-radang yang boleh menentang dan mencegah keradangan serta kegatalan. Ia jua boleh menyingkirkan sel-sel kulit yang telah mangkat dan jua kelemumur pada kepala & rambut. Lidah buaya pula boleh membunuh kuman & mengandungi bahan anti-kulat yg boleh melawan kulat punca kelemumur.

Salah-satu cara ialah menggunakan mencampurkan gel pengecap buaya beserta dengan minyak kelapa kemudian masak menggunakan suhu yg rendah selama 20 minit hingga 1/2 jam. Setelah suhu campuran minyak kelapa & gel lidah buaya tadi menurun sehingga ke suhu bilik, gunakannya buat mengurut kulit ketua anda selama beberapa minit dan abaikan selama satu atau dua jam sebelum rambut anda dicuci.

Itu adalah tiga bahan yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah kekeringan kulit kepala dan juga kelemumur. Selain daripada bahan-bahan yang dinyatakan di atas, terdapat lagi beberapa kaedah yang lain seperti kaedah-kaedah yang menggunakan lemon atau cuka atau garam.

Jangan berhenti dulu. Itu hanyalah sedikit informasi mengenai kelemumur berdarah yg ditimbulkan kegatalan dan beberapa cara buat menghilangkan kelemumur. Ada masanya kelemumur yang ada dalam kulit ketua ada kesan daripada beberapa jenis penyakit kulit misalnya psoriasis, dermatitis seborrheic (kedudukan perkataan berbeza buat bahasa Inggeris), ekzima atau homogen alahan.
Penyakit-penyakit kulit misalnya yg dinyatakan di atas kadangkala memberi kesan kulit mengelupas termasuk kulit kepala. Ia boleh terjadi pada mana-mana sahaja pada daerah kulit jadi anda sangat dinasihatkan untuk mengenal niscaya simpton-simpton penyakit tadi seperti kemerahan kulit, kerengsaan, kegatalan yang melampau, kulit mengelupas & lain-lain (silakan cari berita sendiri). Jika anda rasa anda menghidapi homogen penyakit kulit, anda sangat disarankan dan dinasihatkan buat segera berjumpa doktor.































0 comments:

Post a Comment

close
Banner iklan disini